
A farsang Európa szerte történő megünneplése már a XV. században ismert volt, Mátyás király uralkodása alatt az ünnepség kellékeit, az álarcokat és ruhákat Itáliából hozatták a főúri udvarokba - meglehetősen borsos áron. Természetesen a "köznép" is megrendezte saját mulatságait. Temesvári Pelbárt (1435-1505) egyházi író és szónok prédikációs gyűjteményében olvashatjuk az alábbiakat "Történt az Úr 1480-ig esztendejében, hogy egy nemes úrnak valamely birtokán fekvő faluban, a Kapos mellett, egy asszony több menyecskével együtt férfiruhában és másfajta ruházatban maskarás játékot űzött, és egy falujukbéli házában a többiekkel együtt táncoltatnak". A bajor - osztrák Fasching szóból eredő farsang elnevezés már a középkorban a böjttel függött össze, a böjt napját megelőző, húshagyókeddi éjszaka elnevezése volt. Ennek ellenére az egyház kezdetben rossz szemmel nézte a fékeveszett mulatozást, az ördög művének tartotta és üldözte is. A már említett Temesvári Pelbárt 1502-ben született prédikációjában a következőképpen ír: "Ó jaj, ezekben a napokban hány keresztény ember fordul a kegyelem világosságából a sötétség cselekedeteihez, vagyis a torkossághoz, az iszákossághoz, a bujálkodáshoz. Az efféle emberek a farsangban az istenüknek választják az ördögöt, amit álarcos mulatsággal, fajtalan énekkel dicsőítenek, megvetvén a Krisztust". Dacára az egyházi tiltakozásnak, a farsang időszakának megünneplését nem tudták visszaszorítani. Annak ősi, pogány gyökerei, melyek szoros kapcsolatban állnak a termékenység, bőség varázslásával, a tél közelgő elmúlása felett érzett örömmel, a tavasz beköszöntét siettetni szándékozó rítusokkal erősen éltek és élnek a népek hagyományaiban. A latinok a természet újjászületését köszöntő tavaszünnepségeket tartották ilyenkor, a régi görögök Dionüszosznak áldoztak, míg az ókori római farsang ideje lóversenyeiről és harci játékairól is híres volt. Érdekes, hogy az ünnepségek ideje országonként változó. Velencében már István - napján - december 26 - kezdődnek, de Spanyolországban csak Sebestyén napkor, vagyis január 20-án. Rómában viszont csakis a hamvazószerdát megelőző 11 napot mondják farsangnak, illetve karneválnak. A híres karneválok között említhető a nizzai, ami hatalmas, díszes kocsik menetével és virágok csatájával vonzza a látogatókat. A kölni karneváli tradíciók része az úgynevezett asszonyfarsang, amikor hamvazószerdán a nők külön vigasságot rendezhetnek maguknak, kizárva a mulatozásból a férfiakat. Ez egyébként Európa több országában szokás volt, nálunk például a Balaton - felvidéken. Ausztriában a farsangi mulatságok központja a karintiai Villach. Farsangszombaton az egész város jelmezbe, állarcokba öltözik, még a bolti eladók is maszkok mögé rejtőzve szolgálják ki a vásárlókat; a polgármester pedig egy napra ünnepélyesen átadja a hivatalát a farsangi hercegnek, a Fidelius-nak. A felsorolásból természetesen nem hagyhatjuk ki Európa talán leghíresebb karneválját, a velenceit, amikről méltán terjedt el a következő mondás:

Az eddig ismertetett farsangi mulatságok nem tévesztendők össze a fényűző, szigorú etikettű, többnyire zártkörű báli rendezvényekkel, annak ellenére, hogy ezek jellemzője falun és városon egyaránt a táncmulatság volt. Erre utalnak egy régi népdal sorai is: "Illik a tánc a fársángnak, Minden rongya fityög annak. Illik annak, aki tudja, Ki nem tudja, csak mocskujja". A bál elnevezése latin - olasz eredetű, a ballare (táncolni) szóból ered. Lényegében társas táncmulatságot jelent, azonban a középkor szigorú erkölcsei miatt csak igen lassan jött divatba. Az első bált 1385-ben, VI. Károly és Bajor Izabella menyegzőjének alkalmából rendezték Amiensben. Az ötlet utóbb Medici Katalinnak is megtetszet, aki - miközben szorgalmazta a tánchoz a kényelmesebb, könnyű, kivágott ruhákat - kitalálta a kezdetben szolidnak szánt, ám hamarosan csupán kacérkodásra szolgáló álarcot. A mai értelemben vett bálozási szokások elterjedését XIV. Lajos (1643-1715) korától számítjuk. Az első operabál (1715) megrendezése is a francia arisztokrácia nevéhez fűződik. A bécsi udvar a XVIII. század közepén nálunk is bevezette a farsangi nyilvános bálozást. Kezdetben ezek kifejezetten zártkörű rendezvények voltak, ami alatt nem valami kirekesztést kell érteni, hanem azt, hogy a különböző társadalmi osztályok, egyesületek, mesterségek és magánemberek csak a közéjük tartozókat hívták meg. Felsorolni őket reménytelen vállalkozás, de az "úttörőket" megemlítjük: Medikusok, törvényhallgatók, ügyvédek, kereskedők, asszonyi egyesület bálja, magányos uraságok bálja, stb. Pesten a "Hétválasztó Fejedelem" (a mai váci utcában) nem csak Mária Terézia és II. József korának legelőkelőbb vendégfogadója volt, hanem a pesti vigadó elődje is. Annak felépüléséig (1834) ugyanis itt zajlottak a pesti polgárság színe-javának összejövetelei, beleértve a bálokat is. Természetesen a budai oldalnak is volt szórakozóhelye és bálterme. Mivel a Budai Vigadó csak 1900-ban nyílt meg óriási báli rendezvénnyel, előtt a Vizivárosban lévő Fehér Kereszt fogadó és szálloda "helyettesítette". Hírére és előkelőségére jellemző, hogy 1783-ban még az uralkodó II. József is itt szállt meg rövid budai tartózkodása idején. A "bálőrület" azt eredményezte, hogy a XVIII. század végén, 1797-ben már 684- főleg főúri paloták szalonjaiból átalakított - bálterem volt Budán és Pesten, 1800-ban pedig már 800. A lendület egészen az első világháborúig tartott, azt követően folyamatosan csökkent a bálok száma. A második világháborútól a rendszerváltásig szinte csak a jogászok és orvosok báljait jegyezték, ma viszont már - országos szinten - lassan közelítünk a kezdetekhez.
Horvváth Dezső
Facebook Social Comments